De stad Ninove wenst een controle van de verkeersborden op haar grondgebied. Het betreft een controle waarbij dient te worden aangegeven welke verkeersborden foutief geplaatst werden en welke borden overbodig zijn. De laatste periode werden er verschillende aanvullende reglementen goedgekeurd zoals het invoeren van snelheidszones 30, 50 en 70. Bij de plaatsing van deze borden liep niet alles zoals het hoorde.
Sinds 2018 beheren wegbeheerders in Vlaanderen hun overzicht van verkeersborden via de desktopapplicatie ‘Verkeersborden Vlaanderen’. Het cartografisch resultaat ervan wat de snelheidsbeperkingen per straat op basis van de ingevoerde verkeersborden betreft, is ook publiek raadpleegbaar via Geopunt.be. Deze kaarten kunnen vergeleken worden met de kaart van de goedgekeurde snelheidszones, zoals ze op het terrein zouden moeten terug te vinden zijn. Een vlugge blik op deze twee kaarten leert al vlug dat er grote verschillen zijn tussen de kaart op Geopunt op basis van de Verkeersbordendatabank en de officiële snelheidskaart.
De verklaring van deze grote verschillen zijn tweeërlei:
Na deze inventarisatie bleken er nog steeds verschillen te bestaan tussen de kaart op Geopunt en de officiële snelheidskaart. Deze verschillen waren te wijten aan:
Contacteer mij gerust, ik voorzie u zo snel mogelijk van alle nodige info.